KJØPSBETINGELSER
Bestillinger /Transport/ Betaling/ Garanti/-og Reklamasjon

Disse kjøpsbetingelsene gjelder for alt kjøp av produkter og tjenester fra Silverlines AS.
Kundens ordrebekreftelse/bestilling utgjør sammen med disse betingelser, det samlede avtalegrunnlaget for handelen. Betingelser her gjelder kun for salg i Norge med Svalbard og Jan Mayen. Salg til forbrukere (privatpersoner) er blant annet regulert i Forbrukerkjøpsloven og Angrerettsloven (Gjelder ikke næringsdrivende eller næringskjøp; -her gjelder Kjøpsloven). Alle bestillinger som gjøres i vår nettbutikk betraktes som bindende når betingelsene er godtatt -du som kunde krysser av for å ha lest/-og godtatt disse, før du som kunde bestilling bekreftes i nettbutikken. Du vil motta en ordrebekreftelse pr e-mail med all kjøps-informasjon, og en ny mail med sendingsbekreftelse og sporingsnummer når varen sendes ut fra lager. Eventuelle produkter som skulle være utsolgt, eller som har leveringstid, vil bli ettersendt så fort varen kommer til lager.
Prisene i nettbutikken inkluderer 25% moms (Gjelder ikke ved inn-logg med Bedrifts-Avtale; da vil prisene stå oppgitt eks mva). Dersom momsen, skatter, eller andre avgifter endres, vil våre priser endres tilsvarende.

Vi jobber hele tiden med å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil, eller annen systemfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Vi tar også forbehold om åpenbare feil i prissetting -og retten til å etterjustere dette, og/eller annullere en bestilling.

Betalingsmetoder
Betaling med Klarna -Klarna er Europas ledende leverandør av faktura/-og finansieringsløsninger til netthandel. Klarna har med sine tjenester Klarna Faktura og Klarna Konto blitt Skandinavias største og mest populære betalingsmåte. Betalingsprosessen er den raskeste på nett pr. d.d., og legger vekt på at du skal føle deg trygg når du handler på nett. Du benytter denne tjenesten enkelt via ditt personnr./-eller org.nummer, og får så tilsendt faktura til e-posten du er registrert med. Klarna Konto passer for deg som vil dele opp betalingen, og samle alle delbetalingskjøp på en faktura. Alle kjøp du gjør med Klarna Konto i 1 mnd, vil samles på en enkelt faktura som du mottar i midten av kommende måned. Dessuten kan du alltid selv bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned. Du benytter denne tjenesten på samme måte som med Klarna Faktura. Du kan også benytte kortbetaling via Klarna.
Betaler du med VISA vil ordren umiddelbart bli sendt ut uten noen ekstra gebyr, og beløpet trekkes automatisk fra ditt VISA-kort. Vi benytter kun godkjente/-og sikre kortløsninger i vår nettbutikk.
Betaling med Kommunalt/Statlig -Denne betalingsmetoden er forbeholdt Kommunale og Statlige instanser, og kan ikke benyttes av vanlige bedrifter. Det vil også bli lagt på et fakturagebyr på bestillinger med dette valget, og faktura med 10 dagers betalingsfrist vil bli ettersendt på registrerte mailadresse.

Transport /-og leveringstid
Vi benytter PostNord og DHL som våre faste transportører av ordrene. Pakker som har en vekt eller volumvekt (PostNords reglement for fysisk størrelse: se postnord.no) under 35kg vil stort sett bli sendt med PostNords løsning MyPack (her må kunde selv hente pakken på nærmeste PostNord utleveringspunkt), med mindre det velges PostNords bedriftspakke DPD (leveres direkte til mottaksadressen). Øvrige pakker sendes med PostNord Stykkgods/-eller hjemlevering. Produkter med leveringstid (for eksempel behandlingsbenker), vil bli sendt med DHL Road, og levert direkte på registrerte leveringsadresse.
Dersom du velger DPD Bedriftspakke, eller stykkgods, vil pakken bli levert på adressen som oppgis (dersom ikke det er folk tilstede ved levering, kan det være at du selv må hente pakke på postkontoret)Ordrer vil normalt sett bli utsendt innen 3 virkedager etter innleggelse av bestilling, og kan hentes på nærmeste utleveringspunkt etter 3-5 dager, avhengi av hvilket sendingsalternativ som velges, og forutsett at varen er på lager, eller ikke har leveringstid. PostNord gir deg beskjed når pakken kan hentes, og du har to ukers frist til å hente pakken ut -Gjør du ikke det, vil den bli returnert tilbake til oss iht PostNords reglementer, og du som kunde vil da bli fakturert for fraktkostnadene tur/retur, og eventuelle gebyrer. Fraktprisene som vises i nettbutikken er forbeholdt levering innenfor Norges grenser.

Det sendes ut en mail når pakken går ut fra vårt lager, og du kan finne ditt sporingsnummer ved å logge deg inn på "Din side" i nettbutikken. Sjekk pakken nøye når du henter den ut fra utleveringsstedet eller får den levert på døren; dersom denne er skadet, eller mangelfull ved utlevering, må du som kunde fylle ut ett skadeskjema på stedet. Det er transportørens ansvar ved skader under transport. Ved skader/-eller mangler kan behandlingstiden være fra 14-28 dager hos transportør. Eventuelle retursendinger skal IKKE sendes som sendes som oppkrav -og vil ikke bli hentet ut av oss.

Viktig! Vi gjør oppmerksom på at alle leveringer som går direkte til mottakeradresse, leveres KUN til 1 etg -og med forbehold om at transportør kommer til med jekketralle. Skal sendingen opp trapper, inn dører, eller leveres plasser der det ikke går an å komme til med jekketralle, MÅ kunde ordne med bærehjelp selv.

Force majeure
Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for oss å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure egnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang.

Reklamasjonsrett –Forbrukerkjøp
Ved kjøp forbrukerkjøp (ikke næringskjøp*) har du angre/-og reklamasjonsrett iht forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon ved mangel, og frist for å melde krav ved forsinkelse -Dersom det foreligger en feil/- eller mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år for produkter kjøpt av privatpersoner -med unntak av produkter som regnes som næringskjøp.
* Med næringskjøp forstås alt som ikke er forbrukerkjøp, for eksempel når apparatet/produktet skal brukes i nærings-sammenheng, som feks. frisørsalonger, klinikker, hoteller eller annen ervervsmessig virksomhet, samt bruk i skoler, institusjoner, hybelhus, barnehager og idrettsanlegg. Det samme gjelder for felles husholdninger, felles vaskerianlegg (for eksem- pel i borettslag etc.), samt tilfeller der kjøperen helt eller delvis tar betaling for bruken av apparatet/-eller det inngår i et leieforhold, eller apparatet benyttes til å tilberede/tilvirke/vedlikeholde en vare kjøperen omsetter. Slike kjøp reguleres av Kjøpsloven -og ikke av forbrukerkjøpsloven (se lenger nede for næringskjøp). 

Dine angre- og returrettigheter / Angrerett -Som privatkunde/forbruker, er ingen handel er avsluttet før du har sett og godkjent varen. Skulle du angre et kjøp melder du dette innen 14 dager, ved å sende inn angre-retts skjema du mottok på mail når varen ble sendt (dette sendes automatisk ut til alle privatkunder; sjekk ditt spam-filter om du ikke finner det i mailen). Her velger du selv om du vil ha en annen vare, eller pengene tilbake etter retur. Betingelsen for retur er at varen ikke har vært i bruk, returneres i original emballasje og at den kan selges som ny -Du kan angre, og returnere en vare uten å oppgi grunn for dette, men det er et ønske at du beskriver returårsak på returskjemaet. Hvis du bruker din angrerett og returnerer varen(e) som postpakke eller brev betaler du selv for returkostnadene; og når vi har fått tilbake varen(e) i skadefri tilstand, betaler vi tilbake beløpet du har betalt innen 30 dager. Vi gjør oppmerksom på at angrefristen kun gjelder privatkunder, og ikke for bedriftskunder.

Forbrukerkjøpsloven har bestemmelser om reklamasjon i forbindelse med mangler eller forsinkelse. Loven omhandler ikke garantier. 
Hva er så en garanti? En garanti er et løfte (tilleggstjeneste) fra en produsent, importør eller selger. Garantien er en ren serviceordning som tilbys forbrukeren. Den må gi forbrukeren bedre rettigheter enn det som følger av Forbrukerkjøpsloven. Garantien vil som regel innebære at kunden kan få reparert mangler ved varen kostnadsfritt, selv om vedkommende ikke hadde hatt krav på dette etter lovverket. Forbrukerkjøpslovens bestemmelser om reklamasjon gjelder uavhengig av om forbrukeren er gitt en garanti eller ikke. En garanti kan med andre ord ikke begrense forbrukerens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. 

Kjøp av demovarer -Ved kjøp av demo-varer, gir vi ingen garanti/reklamasjonsrett på produktet. Disse produktene selges som "as is". Alle demo-varer testes og sjekkes før de sendes ut, og skal i utgangspunktet være i orden. Men da slike varer kan ha vært ute hos kunder, eller vært brukt som demo over tid, kan vi ikke gi garanti på denne produkttypen.

Dersom det er kommet synlige/-fysiske skader på ett produkt ved levering, må dette meldes fra om umiddelbart/-og senest innen 1 uke etter at varen er mottatt. Fysiske skader som ikke er meldt fra om ved levering/-eller er påført etter levering, regnes IKKE som en reklamasjon/-eller garantisak.

Reklamasjonsrett, garanti og utvidede betingelser –Næringskjøp, Firma/Bedrift
Ved næringskjøp leveres produktene med begrenset garanti og reklamasjon, og er regulert av Kjøpsloven. Det er heller ikke retur eller angrefrist på næringskjøp. Følgende garantier er gjeldende ved næringskjøp:
Elektriske behandlingsbenker -leveres med 2 års garanti på understell (rammeverk), mot fabrikkfeil, og 12mnd på på overflate/madrass, fjernkontroller, pumper, motor o.l. (gjelder ikke for slitasjeskader/deler, eller skader/feil som oppstår ved feil bruk, flytting, transport; eller ved riper/hull/flekker etter skarpe gjenstander, kjemikalier, eller ved feil vedlikehold). 
Mobile/stasjonære benker - 2 år på understell (ben, ramme og vaiere) og mot fabrikkfeil (gjelder ikke slitasjeskader eller skader/feil som oppstår ved feil bruk, flytting, transport; eller ved riper/hull/flekker etter skarpe gjenstander, kjemikalier, eller ved feil vedlikehold). Øvrige deler som hodestøtte, bæreveske, armstøtter/-og slynge, overflate (inkluderer finer-underlag), sømmer, hydrauliske pumper, osv. er det 12 mnd garanti på.
Skader, missfarging og uttørking av overflater i PU eller PVC, grunnet manglende vedlikehold / behandling, dekkes ikke av garanti -alle slike overflater må jevnlig rengjøres, og behandles (smøres eller sprayes) med overflatebehandling for PU/PVC (ligger under "Reservedeler" i nettbutikken, og kan ellers kjøpes i de fleste møbelbutikker).

Øvrige produkter med eller uten elektrisk motor (med unntak av forbruksvarer) -12 mnd, (hvis ikke annet er opplyst under selve produktet, eller at fabrikanten tilbyr en utvidet garanti) mot mangler eller fabrikkfeil. Gjelder ikke ved feil bruk av utstyret, eller ved skader ved transport/flytting/slag, og heller ikke slitasjedeler.
Demovarer og forbruksvarer -Det er ingen garanti/-eller reklamasjon på forbruksvarer eller demovarer (Demovarer; utstyr som ligger under kategorien "demovarer" i vår nettbutikk, som enten er brukt som utstillingsmodeller, er demo-brukt, eller har skade. Disse produktene selges "som de er", og iht beskrivelsen av bruk/utseende/skade under hvert enkelt produkt)

Dersom ikke annet er avtalt spesifikt med kunde, vil reklamasjonsretten være 6mnd på alle næringskjøp -dette godtas av kunde i det øyeblikk våre kjøpsbetingelser er "lest og godtatt" ved innleggelse av ordre i vår nettbutikk.

Ved reparasjon i reklamasjon/-eller garantisaker ved næringskjøp, produktet sendes inn til Silverlines AS sitt lager for utbedring, med mindre det er ”små” feil eller deler kunde selv kan bytte ut. Kunde må selv sørge for innleveringen til Silverlines AS; -dersom kunde benytter ekstern transport, vil kunde få dekket inn kostnaden av dette i etterkant, såfremt saken blir godkjent som reklamasjon eller garanti. Kunde har imidlertid ansvar for å gjøre dette på billigst mulig måte, og sørge for at sending er forsvarlig innpakket. Eventuelle transportskader er kundes ansvar, og dekkes ikke inn som reklamasjon/-eller garanti. Retursending kan IKKE sendes som oppkravssending, og vil ikke bli uthentet.
Før innsending av produktet, anbefaler vi kunde å sjekke at varen fremdeles er innenfor reklamasjons/-og garantitiden. Ved innsending og reparasjoner/utbedringer der reklamasjons/-og garantitiden er gått ut, eller der feilen/skaden blir ansett som en brukerfeil, slitasje, eller annen feil/skade som ikke dekkes inn, vil kunde bli fakturert for det arbeidet som utføres, og eventuelle deler/-og andre kostnader dette medfører. Silverlines AS fraskriver seg etthvert ansvar for eventuelle finansielle tap/-eller tid som går med til reparasjon eller service på produktene. Kjøperen kan ikke kreve erstatning for avledede skader eller tap, herunder eventuell driftsstans. 

Annen retur -Næringskjøp -Det er ikke returrett for næringskjøp, og produkter/varer som er kjøpt kan ikke returneres til oss dersom dette ikke er avtalt på forhånd. Dersom det avtales at retur kan gjøres, må produktet leveres tilbake i samme stand som ved levering, og i original emballasje. Det er kjøper som må stå for kostnaden av returtransport, og vil også ha ansvar for eventuelle skader eller mangler som skulle oppstå i forbindelse med dette. Hvis kjøpssummen ønskes refundert, vil det bli trukket av 20% av beløpet. Returpakker skal IKKE sendes som sendes som oppkrav -og vil ikke bli hentet ut av oss. Utsendte produkter/ordre, vil ikke kunne returneres /avbestilles -med mindre det foreligger en avtale om dette. All handel mellom firma (B2B) regnes som næringskjøp, og vil derav bli regulert av Kjøpsloven. I tillegg anbefaler vi alle firma å sette seg inn i våre betingelser vedr. garantier og reklamasjon ved næringskjøp. Ellers er øvrige kjøps/-og fraktbetingelser som beskrevet over!